Fru Usken

Fru
Usken
Interiør - Gøy på landet - Hobby

torsdag 6. desember 2012

Barnas jul

Selv om jeg elsker julen,
for alle dens sosiale sammenkomster
gode mat
fine pynt
å ja, til og med for gavene,
så er det visst ikke til å komme unna at jula er for ungene - det blir jeg iallefall stadig fortalt;)
 
 
 
Å klart - det er mye for ungene og!
Å en stor glede for meg med julen er jo og å glede ungene!
Med fine pakkekalendere og egen pynt på romma,
så gleder de seg veeeeldig over at det er adventstid og snart jul de og
 
 
Pakkekalenderen jobber jeg hardt med hvert år,
for jeg synes det er en koselig tradisjon, noe som hører med i ventetiden,
en måte å telle ned til jul på.
Men jeg vil ikke det skal være en ting som er med på å gjøre ungene bortskjemte og utakknemlige.
Jeg vil de skal sette pris på små gleder,
og ikke bare ville ha mer og mer og mer... da blir de jo aldri fornøyde!
(Å heller så trenger jeg ikke å kaste penger ut vinduet bare for å fylle opp romma med rot å skrot!;))
 
 
Hvert år før jul rydder vi jo vei for nye leker,
pakker fint brukte leker og klær fint inn i julepapir,
merker med kjønn og alder,
og leverer til u-land.
Det er blitt en fin tradisjon for oss det og!
Ungene lærer seg å tenke på andre, og finner glede i å gi og 
-ikke bare i å få.
 
 
Men som sagt, pakkekalender må vi ha..
Det "store" i år er ett enkelt utklippt juletre,
hengt opp på romma med talla 1-24 skrevet på,
så hver dag i gaven får de ett lite juleklister som de pynter treet med,
 
 
i tillegg til en liten sjokoladebit og (de fleste dager) ett fotballkort til samlingene.
Jeg var litt redd for at dette skulle være skuffende, men (heldigvis) synes de det er kjempekjekt!
Kunne nesten droppt fotballkorta og!
De får tellt skikkelig ned, og de lærer tall.. heheh, utrolig hvor flink en liten 4-åring er blitt til å lese tall!
 
Så dette ble vinn-vinn,
de er fornøyde -
og jeg hverken hiver ting etter dem og heller ikke flyr pengene avgårde så fort som de gjerne vil i desember;)
 
 
Hvordan er deres tradisjoner for adventskalendere?
Føler dere og det kan bli litt mye - eller er det bare meg?
Fortsatt fin advent!:)
 
 





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar