Fru Usken

Fru
Usken
Interiør - Gøy på landet - Hobby

mandag 16. april 2012

Oppskriften på ett vellykka besøk;)

Først av alt må du jo invitere noen hyggelige folk!
Og de vi venta på i helga var mrs. Hardy med mann og barn, så det kunne jo egentlig ikke bli annet enn vellykka:)
Vi bodde i hver vår ende av ett rekkehus for noen år siden i byen, så sånn kjenner vi hverandre.
Det var ett veldig kjekt gjensyn for både oss og barna!

De største fangte rompetroll (vertfall rompetrollegg;)).
De skulle de ha som kjæledyr. Delt omsorg.


Skal pakke med meg froskene innover til familien Hardy om noen uker, da er det "mamman" sin tur å ta hånd om dem en stund tenker jeg!;)




Lørdag kveld kom jeg på at det var nesten tomt for brød, og vi skulle liksom ha lunsj..
Heldigvis fant jeg eg oppskrift på den fine bloggen Fargevandring for en liten stund siden,
og nå var den perfekte tiden for å prøve den;)
Genialt enkelt å bake brød!:

700 gr mel, halvparten hvetemel - halvparten grovt (jeg brukte sammalt hvete grov, sammalt spelt og litt byggmel - det jeg hadde på spisskammerset;))
en håndfull sesamfrø
en håndfull linfrø
en håndfull solsikkekjerner
og litt salt

700 ml lunket vann og 5 gr fersk gjær
(jeg hadde ikke fersk gjær så jeg drysste bare i bittelitt tørrgjær, gikk helt fint:))

Rør sammen det tørre, bland vann og gjær og rør sammen.
Dette blir en våt røre som skal stå og heve i 8-10 timer,
gjerne i en bakebolle med lokk.

Fyll deigen/ røren i ei brødform med bakepapir, ikke klapp for mye sammen.
Settes i kald ovn og stekes på 180-200 grader i ca. 70 min.
Om du lager to eller tre brød skal du også bruke kun 5 gr fersk gjær.


Jeg fikk ikke tatt bilde igår, men her er ett av det som ble igjen.
Veldig godt brød!
Til og med mannen min likte det, og han liker sjelden noe som er grovt og sunt..;)

Jeg fikk og hevet isammen ei kake. Nok ei oppskrift jeg fant for litt siden men ennå ikke har fått prøvd ut.
Husker ikke hvor jeg fant den.. Men deler den alikvel:)




Sommerkake

3 egg
2 dl sukker
piskes til eggedosis

100 smør smeltes og avkjøles

2 1/2 dl hvetemel
2 1/2 dl revet marsipan
2 ts vaniljesukker
1 1/2 ts bakepulver
blandes og røres i eggedosisen vekselvis med smøret

hell i ei smurt form ca. 23-25 cm i diameter
(jeg brukte 25 og vil bruke en mindre neste gang, så den blir litt høyere/ tykkere)

stekes på 175 grader i ca 40 min.

Pisk 3 dl kremfløte til krem og ha på, og pynt med blåbær og knuste pikekyss:)

Neste gang vil jeg nok og ha i litt vaniljekrem i kremen, er ikke SÅ glad i fløtekrem jeg.. og med en da tykkere bunn så tror jeg den blir en av de beste kakene:) 


Flinke ungene vår tok seg av pyntinga:)




Og mrs. Hardy knipsa i vei, mer enn meg:)


Gleder meg til innlegget ditt Manuela!
Takk for en kjempekjekk dag:))








6 kommentarer:

  1. Så trivelig det høres ut, å treffe gamle kjente :) Og den brødoppskriften skal jeg jammen meg prøve.
    Elsker kaker også, så takk for oppskrifter !

    Ha en fin uke June :)
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. Tusen takk for en kjempekjekk dag med både fødsler, bakepynting og "adopsjon", delt omsorg, hihi.
    Jeg skal prøve brødet jeg og, for det likte jeg kjempegodt! Kaka var osgå nais.
    Skal lage innlegg etterhvert ja, har jo nok av bilder å ta av ;)
    Ha en riktig fin mandag!!
    klem m

    SvarSlett
  3. Kjekt å bli kjent med en ny blogg, og særlig fra Rogaland. Gleder meg til å følge deg.

    Klem fra Annfrid

    SvarSlett
  4. Takk for oppskrifter som du deler, har blitt noen oppskrifter jeg har sett på blogger i det siste, så jeg kan jo bare sette i gang :)
    Ha en fin uke.
    Klem fra Mette

    SvarSlett
  5. Nøj, den ser god ud. Knus Heidi

    SvarSlett
  6. Så herlige bilder! Fant deg inne hos mrs Hardy, og legger meg til som følger her hos deg! Gleder meg til å se mer til deg fremover :)
    Ta gjerne turen innom meg hvis du vil, setter stor pris på nye følgere ;)
    Nyt tirsdagskvelden!
    Klem
    Camilla

    SvarSlett